- Motoryzacja
- ABRP
- favorite 0 Polubień
- remove_red_eye 2391
Rdza na lakierze wpływa nie tylko na to, jak wygląda Twoje auto. Może ona także prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, co pociąga za sobą spore koszty. Najbardziej narażone na korozję jest podwozie pojazdu i to o nie warto szczególnie zadbać - zwłaszcza zimą, kiedy używa się soli i piasku do posypywania dróg. Nadchodzące ochłodzenie to najlepszy czas, by zastanowić się, jak chronić lakier samochodowy przed rdzą i na jakie zabezpieczenia warto postawić, by były skuteczne.
Zarysowanie, obicie i zawilgocenie to trzy najczęstsze czynniki wpływające na powstawanie korozji. Jesienią i zimą działają one komplementarnie.
Zarysowania i obicia, które mogą wynikać z naturalnego użytkowania auta (np. jeżdżenia po wiejskich drogach) pozwalają wodzie i soli na dotarcie do warstwy ocynku - w ten sposób powstaje rdza.
Do zawilgocenia dochodzi głównie w niesprzyjających warunkach pogodowych - podczas jesiennych ulew czy zimowych przymrozków. Dlatego też w chłodniejszym okresie roku zdecydowanie zaleca się parkowanie w garażu lub pod wiatą parkingową. Zwykłe miejsce pod blokiem może dodatkowo wpływać na utrzymującą się na błotnikach czy progach auta wilgoć. Tym, co może powodować powstawanie rdzy, jest też sól. Często używa się jej wraz z piaskiem do posypywania dróg w zimę, co w połączeniu z wilgocią może tworzyć ogniska korozji.
Błotniki, progi i podwozie to elementy, na które warto zwrócić szczególną uwagę, zanim rozpocznie się chłodniejsza pora roku. To w tych miejscach najszybciej pojawia się rdza.
Jeśli szukasz sposobów na ochronę auta, przede wszystkim warto je odpowiednio zabezpieczyć poprzez parkowanie w osłoniętym od warunków zewnętrznych miejscu.
Istotna jest także odpowiednia pielęgnacja auta - zwłaszcza mycie go z odpowiednio dobraną, dedykowaną chemią i szybkie usuwanie zabrudzeń (np. owady).
Codzienna eksploatacja pojazdu sprawia, że jest on narażony na różne czynniki zewnętrzne, takie jak promienie słoneczne czy deszcz - to z kolei ma przełożenie na jego wygląd.
Jedną z najskuteczniejszych metod pozbycia się nieestetycznych zarysowań i skaz jest polerowanie. Podczas tego zabiegu ściera się zniszczoną, wierzchnią warstwę powłoki lakieru - tak, by stała się ona gładka i odzyskała swoją głęboką barwę.
Prawidłowo wykonane polerowanie jest w pełni bezpieczne, o ile zostaną uwzględnione odpowiednie środki ostrożności.
Kluczowym etapem jest dobranie odpowiedniej pasty polerskiej, a także pozbycie się wszelkich zanieczyszczeń
Konserwacja lakieru samochodowego przed zimą polega na dokładnym oczyszczeniu i odtłuszczeniu powierzchni, a także na ocenie stanu antykorozyjnego zabezpieczenia. W przypadku drobnych uszkodzeń lakieru, takich jak rysy i odpryski, można użyć specjalnego lakieru zaprawkowego. Aby skutecznie chronić lakier przed korozją, można zastosować różne metody, takie jak woskowanie, powłoka ceramiczna lub folia ochronna.
W jaki sposób najlepiej zabrać się do konserwacji lakieru samochodowego? Przede wszystkim przed zimą warto dokładnie oczyścić i odtłuścić dostępne miejsca oraz zrobić oględziny stanu dotychczasowego zabezpieczenia antykorozyjnego.
Mniejsze ubytki możesz zabezpieczyć nakładając na nie dostępny w ABRP lakier zaprawkowy. Sprawdzi się on w przypadku rys i odprysków powłoki lakierniczej samochodu
Zanim dojdzie do korozji, dobrze jest działać profilaktycznie i w odpowiedni sposób zabezpieczyć auto.
Możesz to zrobić z pomocą:
- wosku
- powłoki ceramicznej
- folii ochronnej
Bardzo istotne jest, by przed którymkolwiek ze sposobów, przede wszystkim odpowiednio przygotować powierzchnię i oczyścić ją z zabrudzeń i osadów oraz odtłuścić.
Trzeba także zachować odpowiednie warunki w trakcie aplikacji i po niej, by powłoka mogła się odpowiednio utwardzić. Kluczowe jest w tym przypadku oświetlenie - dzięki niemu nie pozostaną żadne plamy.
Niezależnie od tego, który sposób wybierzesz, możesz wykonać go samodzielnie lub oddać do profesjonalnego studia, które zajmie się zadbaniem o każdy szczegół.
Skuteczność ochrony:
- Folia PPF: Folia ochronna PPF jest znana z doskonałej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak zadrapania, kamienie i owady. Chroni karoserię przed trwałymi uszkodzeniami.
- Powłoka ceramiczna: Powłoka ceramiczna skupia się głównie na ochronie przed czynnikami atmosferycznymi i promieniowaniem UV, zapobiegając blaknięciu i utlenianiu lakieru. Jest mniej efektywna w ochronie przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Trwałość:
- Folia PPF: Folia ochronna PPF jest bardzo trwała i może utrzymać się przez wiele lat. Ochrona jest dosyć skuteczna i nie wymaga częstych odnawiania.
- Powłoka ceramiczna: Powłoka ceramiczna jest trwała, ale jej skuteczność z czasem może maleć, szczególnie jeśli samochód jest używany w trudnych warunkach. Może wymagać okresowego odświeżenia.
Koszt:
- Folia PPF: Koszty początkowej instalacji folii PPF są zazwyczaj wyższe niż powłoki ceramicznej. Jednak długoterminowo, mogą być niższe, ponieważ unikniesz kosztów naprawy lakieru.
- Powłoka ceramiczna: Instalacja powłoki ceramicznej jest tańsza na początek, ale może wymagać częstego odświeżania, co generuje dodatkowe koszty.
Wygląd:
- Folia PPF: Bezbarwna folia ochronna nie wpływa na wygląd pojazdu. Dostępne są jednak folie mogące spełnić dowolną stylizacje pojazdu.
- Powłoka ceramiczna: Powłoka ceramiczna nadaje samochodowi wyjątkowy połysk i głębię
Montaż:
- Folia PPF: Montaż folii PPF wymaga specjalistycznego sprzętu i doświadczenia, dlatego zazwyczaj jest to praktyka najlepiej powierzyć profesjonalistom
- Powłoka ceramiczna: Montaż powłoki ceramicznej również wymaga doświadczenia, ale może być bardziej dostępny dla samodzielnego montażu w porównaniu do folii PPF.
Woskowanie auta to jedna z najtańszych i najpopularniejszych metod zabezpieczenia auta przed korozją, a także na nadanie mu połysku.
Niektórzy zastanawiają się, czy wosk niszczy lakier? Odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie przecząca.
Warto jednak wiedzieć, że w przeciwieństwie do powłoki ceramicznej nie spaja się z lakierem - tworzy na nim dodatkową warstwę ochronną i nie pozwala wilgoci przedostać się do głębszych warstw
Odpowiednia konserwacja podwozia zdecydowanie ma sens.
Korozja powstała w tym miejscu może prowadzić do uszkodzenia elementów auta w czasie jazdy, co może powodować poważne zagrożenie. Warto wziąć także pod uwagę fakt, że podwozie jest szczególnie narażone na rdzę.
Konserwacja podwozia może zostać przeprowadzona w warsztacie samochodowym lub samodzielnie z użyciem np. neutralizatorów rdzy, środków natryskowych, lub produktów do konserwacji w sprayu.
Jak chronić lakier samochodowy przed rdzą? Podsumowanie
Ochrona auta przed korozją to konieczność - nie tylko przez wzgląd na aspekty wizualne.
Przede wszystkim jest to inwestycja w dłuższą żywotność auta. By skutecznie ochronić swój lakier przed rdzą, możesz postawić na woskowanie, powłokę ceramiczną lub folię ochronną - wybór zależy przede wszystkim od budżetu i długości ochrony, jaką chcesz uzyskać.
Zbliżające się ochłodzenie to najlepszy moment na przemyślenie, jaka metoda okaże się najskuteczniejsza w Twoim przypadku.