- Motoryzacja
- ABRP.pl
- favorite 0 Polubień
- remove_red_eye 10694
Kluczowym elementem w doborze lakieru samochodowego jest zweryfikowanie kodu koloru, który w zależności od marki pojazdu może znajdować się na tabliczce znamionowej, w książce serwisowej lub po numerze VIN w serwisie samochodowym danej marki.
- Volkswagen, Audi, Seat - LA7W, LY9B, LC9Z, LC9X
- Toyota - 1F7, 1C0, 202, 1G3
- Mercedes-Benz - 9744, 706, 197, 696
- BMW - 475, A08, A07, 354
- Peugeot, Citroen - EZR, EWP, EXL, KCM
- Renault - NNP, D97, G64, 632
- Opel - Z20R, Z167, Z157, Z177
Mieszalnie lakierów samochodowych wyposażone są w spektrofotometr, który po przyłożeniu do elementu odczytuje kod koloru samochodu. Po odczytaniu kodu, specjalista przygotowuje kolor lakieru, doskonale dopasowany do pojazdu.
Najlepszym rozwiązaniem jest dobór koloru do elementu samochodowego np. klapki wlewu paliwa.
Obecnie producenci samochodów często zlecają lakierowanie klapek wlewu paliwa podmiotom zewnętrznym. Dobierany lakier na podstawie oczytu z klapki może nieznacznie odbiegać od odcienia na pojeździe.
Doświadczony specjalista po przygotowaniu wstępnego koloru wprowadza poprawki i adaptuje finalny lakier do całości pojazdu. Adaptacja skutkuje doskonałym dopasowaniem naprawianej powierzchni do powłoki lakierniczej samochodu.
Niekorzystne warunki atmosferyczne działające na powłokę lakierniczą mogą przyczynić się do jej blaknięcia i wypalania.
Ważnym czynnikiem będzie określenie prac związanych z naprawianą powłoką lakierniczą.
Jeżeli naprawę powłoki chcemy przeprowadzić w domowych warunkach bez możliwości użycia profesjonalnego sprzętu (kompresor, pistolet lakierniczy) to najlepszym wyborem będzie lakier zaprawkowy lub kolor w sprayu.
- Lakiery zaprawkowe idealnie sprawdzają się do wypełniania rys, odprysków oraz niewielkich ognisk korozji po wcześniejszym ich oszlifowaniu i zabezpieczeniu podkładem.
W zależności od producenta lub mieszalni lakiery zaprawkowe występują w 25 ml - 50 ml buteleczkach z pędzelkiem, korektorem lub innym aplikatorem i są to produkty 1K (przed użyciem nie ma potrzeby dodawania innych produktów). - Lakiery nawierzchniowe do przeprowadzenia profesjonalnej renowacji elementów nadwozia powinny dobierane być do elementów sąsiadujących lub w przypadku gdy pojazd nie był wcześniej lakierowany do klapki wlewu paliwa.(najczęściej wybierany element ze względu na niewielkie wymiary).
Profesjonalne mieszalnie lakierów samochodowych wyposażone w różne systemy mieszalnikowe powinny dysponować recepturami wraz z wzornikami do wszystkich marek samochodowych (wyjątkiem mogą stanowić kolory w skład, których wchodzą indywidualne perły, xyralic lub inne pigmenty, które nie mają zastosowania w innych kolorach - kolory na zamówienie).
Dopasowanie odcieni do elementów samochodowych może nie pokrywać się dokładnie ze wzornikiem, wtedy istotne jest dobarwianie koloru z pomocą koła chromatycznego i wykonania natrysku próbnego w celu jak najlepszego dobrania koloru.
Lakiery bazowe metaliczne(metaliki), perłowe, trójwarstwowe, uni, lakiery akrylowe, poliuretanowe mogą mieć zastosowanie nie tylko w branży napraw samochodów osobowych ale także w przemyśle stolarskim, rolniczym oraz przemyśle ciężkim. W przemyśle stolarskim, rolniczym oraz ciężkim najczęściej używanymi kolorami są kolory z palety RAL np. URSUS - Ral 1003, Massey Ferguson - Ral 7225.