Skuteczne materiały ścierne

Materiały ścierne służą do obróbki powierzchni wykorzystując właściwości ziarna ściernego z węgliku krzemu, korundu, tlenku aluminium, azotku boru lub diamentu na podłożu z folii lub papieru. Etap przygotowania powierzchni poprzez szlifowanie jest kluczowym elementem napraw lakierniczych. To w jaki sposób dobieramy rodzaj materiału ściernego oraz gradacji może przełożyć się na efekt końcowy całego procesu lakierowania. Sam proces szlifowania może pełnić kilka ról, na przykład usuwanie korozji, w której najlepiej sprawdzają się krążki ścierne, krążki z włókna, fibry oraz krążki ścierne roloc.

Do szlifowania starej warstwy lakierniczej, możemy użyć materiałów ściernych tych samych co w przypadku korozji lub drobniejszych jeżeli uszkodzenia są niewielkie.

Do szlifowania szpachlówek najczęściej używa się gradacji P 120 - P 280 na maszynę oscylacyjną lub specjalne klocki/heble w celu wyprowadzenia powierzchni.

Następnym etapem jest przygotowanie podkładu pod aplikację warstwy gruntu, bazy lub lakieru akrylowego, w tym celu najlepiej użyć papierów o gradacjach między P 320 - P 500 lub drobniejszych w zależności od technologii. W zależności od zastosowania, ziarna papieru ściernego mogą mieć wielkość większą w przypadku kiedy chcemy usunąć dużo materiału z obrabianego elementu lub mniejszą w celu wyrównania i wykończenia powierzchni. W procesie produkcyjnym rozmiary ziaren nigdy nie są takie same dlatego przyjmuje się, że materiał ścierny o określonej gradacji posiada ziarna o akceptowalnym zakresie rozmiarów (podawanym w mikrometrach) dzięki temu mamy pewność, iż wybierając konkretny rodzaj materiału ściernego, za każdym razem osiągniemy takie same rezultaty.

Materiały ścierne produkowane są w różnych postaciach:

  • Krążki ścierne na rzep używane są najczęściej w obróbce maszynowej przy użyciu szlifierek mimośrodowych o różnych skokach.
  • Paski ścierne używane są przede wszystkim przy obróbce ręcznej za pomocą  klocków lub hebli. Świetnie zdają egzamin w przypadku szlifowania powierzchni szpachlowanych i podkładowanych. Najczęściej stosowanymi podłożami arkuszy ściernych są siatki lub papier z otworami odpylającymi.
  • Gąbki ścierne to materiały na podłożu papierowym i gąbki do ręcznego szlifowania na sucho powłok lakierniczych, szpachlówek i tworzyw sztucznych na profilach, krawędziach, w otworach i innych trudno dostępnych miejscach. -włókniny ścierne charakteryzują się elastycznością, wydajnością, gładkim wykończeniem powierzchni obrabianych. Mogą być stosowane na elementach lakierowanych, tworzywach      sztucznych, drewnie, aluminium i powierzchniach metalowych
  • Rolki ścierne zazwyczaj używane są do obróbki ręcznej na sucho, nadają się do szlifowania każdej powierzchni. Najczęściej występują dwie szerokości 115mm i 75mm w rolkach o długości około 50mb.
  • Papiery wodne najczęściej zbudowane są na bazie ziaren węglika krzemu oraz specjalnego spoiwa żywicznego. Powinny być stosowany tylko w obróbce na mokro z użyciem wody. Papiery wodne mogą być      użyte m.in. do obróbki powierzchni w celu uzyskania odpowiedniej gładkości oraz przyczepności, usunięcia tzw. skórki pomarańczy i przygotowania elementu do procesu cieniowania.

produkty, o których wspomniano w artykule

może zainteresują Cię te produkty?

Przeczytaj również

Jakie są powszechne błędy popełniane przy pielęgnacji lakieru?

Pielęgnacja lakieru samochodowego jest konieczna dla utrzymania jego estetycznego wyglądu oraz długowieczności. Właściwe dbanie o lakier nie tylko chroni go przed uszkodzeniami, ale także podnosi wartość samochodu w kontekście ewentualnej sprzedaży. Niestety, wiele osób popełnia błędy, które mogą mieć negatywne konsekwencje. W tym artykule powiemy, jak dbać o lakier, omówimy częste błędy lakiernicze oraz podpowiemy, jak ich unikać.

Jak czyścić wnętrze samochodu?

Regularne czyszczenie wnętrza samochodu jest konieczne dla komfortu podróżowania i estetyki pojazdu. Pielęgnacja wnętrza pojazdu nie tylko poprawia wygląd samochodu, ale także zwiększa jego wartość i przedłuża żywotność materiałów. W tym artykule znajdziesz praktyczne porady dotyczące czyszczenia auta, które pomogą Ci zadbać o każdy detal wnętrza.

Jakie są różnice między lakierem 1K a lakierem 2K?

Lakierowanie samochodów to proces, który wymaga precyzji i odpowiednich narzędzi. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest wybór odpowiedniego lakieru. Na rynku dostępne są różne rodzaje lakierów, w tym lakiery 1K i 2K. Każdy z nich ma swoje specyficzne właściwości i zastosowania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnicom między lakierem 1K a lakierem 2K, przedstawimy zalety oraz podpowiemy, jak wybrać najlepszy lakier do samochodu. 

Jak usunąć farbę lub zacieki z lakieru samochodowego?

Utrzymywanie lakieru samochodowego w nienagannej kondycji to nie tylko kwestia estetyki, ale także inwestycja wpływająca na wartość pojazdu. W praktyce jednak, pomimo staranności, na lakierze mogą pojawić się różnego rodzaju zanieczyszczenia, w tym uporczywe zacieki czy plamy z farby. Ten artykuł zawiera sprawdzone metody usuwania defektów, dzięki którym Twoje auto znów będzie prezentować się znakomicie.