- Motoryzacja
- GK_ABRP
- favorite 0 Polubień
- remove_red_eye 23781
Rdza to nieprzyjemna niespodzianka, z którą kierowcy na całym świecie muszą się mierzyć. Jest ona nie tylko estetyczną zmorą, ale także stanowi poważne zagrożenie dla karoserii pojazdu, jeśli nie podejmiemy środków by ją zwalczyć
W tym artykule omówimy krok, jak skutecznie poradzić sobie z rdzą na samochodzie. Przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, która pomoże ci przywrócić blask i trwałość twojego pojazdu, eliminując rdzę.
Nasza metoda to kombinacja profesjonalnych technik naprawy i przyjaznych dla amatorów rozwiązań. Bez względu na twój poziom doświadczenia, znajdziesz tu wskazówki, które pomogą ci przeprowadzić proces naprawy z sukcesem.
Metoda aplikacji podkładów i lakieru bezbarwnego podana w poniższej instrukcji jest dowolna. Możemy stosować pistolet lakierniczy, produkty w sprayu czy aplikowanie pędzlem. To którą wybierzmy zależy od nas, aczkolwiek efekt końcowy może znacznie się różnic w zależności od obranej metody. (nie zalecamy nakładania lakieru bezbarwnego pędzlem)
- Narzędzia do aplikacji podkładów i lakieru bezbarwnego: pistolet, spray, pędzel
- Taśma maskująca i folia ochronna
- Papier ścierny i/lub dwustronne gąbki ścierne o gradacjach P100-P320
- Zmywacz silikonowy lub benzyna ekstrakcyjna
- Podkład epoksydowy
- Czerwona włóknina ścierna
- Szpachlówka uniwersalna
- Podkład wypełniający
- Lakier zaprawkowy ABRP (w kolorze nadwozia pojazdu)
- Lakier bezbarwny
- Środki ochrony osobistej, takie jak rękawice i okulary ochronne
1. Zabezpieczenie miejsca naprawy:
- Oczyść i zabezpiecz obszar naprawy, oklejając go taśmą maskującą i folią ochronną, aby uniknąć uszkodzenia lub zanieczyszczenia powierzchni nie wymagających naprawy.
2. Usuwanie rdzy:
- Zeszlifuj ognisko rdzy za pomocą papierów ściernych w gradacjach P100-P240. Staraj się usunąć jak najwięcej rdzy, aż powierzchnia będzie gładka.
3. Oczyszczenie powierzchni:
- Dokładnie oczyść powierzchnię za pomocą zmywacza silikonowego lub benzyny ekstrakcyjnej. Upewnij się, że powierzchnia jest sucha przed przejściem do kolejnych kroków.
4. Zastosowanie podkładu epoksydowego:
- Nałóż podkład epoksydowy na obszar naprawy. Ten podkład zwiąże i "zamknie" rdzę. Pozwól mu wyschnąć zgodnie z instrukcjami producenta.
5. Naprawa głębszych ubytków (jeśli konieczne):
- Jeśli po szlifowaniu rdzy i pokryciu podkładem epoksydowym pozostały głębokie ubytki, użyj czerwonej włókniny, aby zmatowić powierzchnię podkładu epoksydowego. Następnie odtłuść powierzchnię zmywaczem i nałóż szpachlówkę uniwersalną. Poczekaj, aż szpachlówka całkowicie wyschnie.
- Po wyschnięciu szpachlówki należy ją przeszlifować papierami ściernymi lub dwustronnymi gąbkami ściernymi P120 - P320 do uzyskania gładkiej, równej powierzchni.
- Powierzchnie naprawy należy oczyścić/odkurzyć z pozostałości szpachlówki oraz odtłuścić zmywaczem silikonowym.
6. Szlifowanie i odtłuszczanie powierzchni (opcjonalne):
- Jeśli nie ma głębokich ubytków, pomiń szpachlowanie. W takim przypadku możesz zmatować podkład epoksydowy czerwoną włókniną i odtłuścić powierzchnię zmywaczem.
7. Naniesienie podkładu wypełniającego:
- Nałóż podkład wypełniający na obszar naprawy. Pozwól mu wyschnąć zgodnie z instrukcjami producenta.
- Można pominąć nakładanie podkładu wypełniającego jeśli powierzchnia po nałożeniu podkładu epoksydowego nie ma rys i płytkich ubytków. Wtedy przechodzimy do kolejnego punktu.
8. Matowienie i odtłuszczanie:
- Zmatuj powierzchnię podkładu wypełniającego czerwoną włókniną ścierną a następnie ponownie odtłuść powierzchnię zmywaczem.
9. Naniesienie lakieru zaprawkowego
- Pokryj obszar naprawy lakierem zaprawkowym ABRP, dopasowanym do koloru pojazdu.
10. Naniesienie lakieru bezbarwnego
- Po wyschnięciu lakieru zaprawkowego, nałożyć lakier bezbarwny, aby uzyskać trwałą i estetyczną powierzchnię.
Pamiętaj, że dokładność i staranność w każdym z tych kroków są kluczowe dla uzyskania estetycznego i trwałego efektu naprawy. Przestrzegaj zaleceń producenta używanych produktów oraz przestrzegaj środków bezpieczeństwa i ochrony osobistej.