Jak dobrać kolor lakieru samochodowego?

Jak dobrać kolor lakieru samochodowego?

Kluczowym elementem w doborze lakieru samochodowego jest zweryfikowanie kodu koloru, który w zależności od marki pojazdu może znajdować się na tabliczce znamionowej, w książce serwisowej lub po numerze VIN w serwisie samochodowym danej marki. Przykłady kodów koloru: Volkswagen, Audi, Seat - LA7W, LY9B, LC9Z, LC9X; Toyota - 1F7, 1C0, 202, 1G3; Mercedes-Benz - 9744, 706, 197, 696; BMW 475, A08, A07, 354; Peugeot, Citroen - EZR, EWP, EXL, KCM; Renault NNP, D97, G64, 632; Opel Z20R, Z167, Z157, Z177. 

Niektóre mieszalnie samochodowe wyposażone są w spektrofotometr, który po przyłożeniu do elementu odczyta nam kod koloru naszego pojazdu. Niekorzystne warunki atmosferyczne działające na powłokę lakierniczą mogą przyczynić się do jej blaknięcia i wypalania. Najlepszym rozwiązaniem jest dobór koloru do elementu samochodowego (np. klapki wlewu paliwa). Kolejnym ważnym czynnikiem będzie określenie prac związanych z naprawianą powłoką lakierniczą. Jeżeli naprawę powłoki chcemy przeprowadzić w domowych warunkach bez możliwości użycia profesjonalnego sprzętu (kompresor, pistolet lakierniczy) to najlepszym wyborem będzie lakier zaprawkowy lub kolor w sprayu. Lakiery zaprawkowe idealnie sprawdzają się do wypełniania rys, odprysków oraz niewielkich ognisk korozji po wcześniejszym ich oszlifowaniu i zabezpieczeniu podkładem. W zależności od producenta lub mieszalni lakiery zaprawkowe występują  w 25 ml - 50 ml buteleczkach z pędzelkiem, korektorem lub innym aplikatorem i są to produkty 1K (przed użyciem nie ma potrzeby dodawania innych produktów). Lakiery nawierzchniowe do przeprowadzenia profesjonalnej renowacji elementów nadwozia powinny dobierane być do elementów sąsiadujących lub w przypadku gdy pojazd nie był wcześniej lakierowany do klapki wlewu paliwa.(najczęściej wybierany element ze względu na niewielkie wymiary). Profesjonalne mieszalnie lakierów samochodowych wyposażone w różne systemy mieszalnikowe powinny dysponować recepturami wraz z wzornikami do wszystkich marek samochodowych (wyjątkiem mogą stanowić kolory w skład, których wchodzą indywidualne perły, xyralic lub inne pigmenty, które nie mają zastosowania w innych kolorach - kolory na zamówienie). Dopasowanie odcieni do elementów samochodowych może nie pokrywać się dokładnie ze wzornikiem, wtedy istotne jest dobarwianie koloru z pomocą koła chromatycznego i wykonania natrysku próbnego w celu jak najlepszego dobrania koloru. Lakiery bazowe metaliczne(metaliki), perłowe, trójwarstwowe, uni, lakiery akrylowe, poliuretanowe  mogą mieć zastosowanie nie tylko w branży napraw samochodów osobowych ale także w przemyśle stolarskim, rolniczym oraz przemyśle ciężkim. W przemyśle stolarskim, rolniczym oraz ciężkim najczęściej używanymi kolorami są kolory z palety RAL np. URSUS - Ral 1003, Massey Ferguson - Ral 7225.